روستای بویک

Village Bavik

روستای بویک

Village Bavik

روستای بویک

روستای بویک وسطی ،
روستایی است در دهستان شاخنات از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند , واقع در استان خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران، جمعیت آن بالغ بر 237 نفر بوده است .

آخرین نظرات
  • ۲۲ اسفند ۹۴، ۱۶:۱۲ - ربانی
    لایک




فارس گزارش می‌دهد:

روستای بویک وسطی با وجود عالمانی بزرگ از وجود خانه عالم محروم است.



به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، روستای بویک وسطی یکی از روستاهای کوهستانی بخش مرکزی بیرجند است که دارای 120 خانوار و 500 نفر جمعیت است.

این روستا یکی از روستاهایی است که عالمانی گرانقدر همانند آیت‌الله محمدعلی روحانی را در دامن پاک خود پرورش داده است و از دیگر عالمان این خطه می‎توان حجت‎الاسلام طالبی، طوسی، مقدسی، دهقانی، مجیدی، نظری، محمدی و ابراهیمی را نام برد.

مردمان سخت‌کوش و متدین این روستا در هشت سال دفاع مقدس فرمان امام را لبیک گفته و مردانه در صحنه‌های جنگ حق علیه باطل حضور یافتند و در این راه پنج شهید و 10 جانباز را تقدیم انقلاب کردند.

شغل اصلی مردمان این منطقه کشاورزی و دامداری است که از این راه گذران زندگی می‌کنند، حدود 15 سال است که مردم خراسان جنوبی با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و مردم روستای بویک نیز از این امر مستثنی نیستند.

پدیده قهری خشکسالی محصولات کشاورزی مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و بخش اعظم درختان بادام این منطقه را تبدیل به جنگلی از چوب خشک کرده است.

بیشتر محصول کشاورزی مردم این منطقه زرشک است که در حال حاضر سطح زیرکشت این محصول در روستای بویک وسطی 70 هکتار است.

با کار و تلاش فراوان از سطح زیرکشت زرشک در این روستا مردم 20 تن زرشک برداشت می‌کنند و به شهرهای دیگر از جمله مشهد و تهران صادر می‌کنند.

طرح فاضلاب برای نخستین‌بار در روستای بویک وسطی به صورت پایلوت اجرا شده است و مردم با خشکسالی‌های پیش آمده از پسماند آن برای کشاورزی خود استفاده می‌کنند در حال حاضر لوله‌های فاضلاب روستا دچار نشست و قسمتی دچار رسوب‌گرفتگی و فرسودگی گشته که سبب ایجاد مشکلاتی برای اهالی شده است.

خشکسالی سبب خشک شدن برخی از قنات‌های کشاورزی و چشمه‌های تامین‎کننده آب شرب اهالی این روستا شده که این امر سبب نگرانی هر چه بیشتر مردم شده است.

آب شرب اهالی روستا حدود پنج سال است که با استفاده از تانکرهای سیار تامین می‌شود ولی آب حمل شده توسط آب و فاضلاب روستایی تکافوی نیاز اهالی روستا را نمی‎کند و نگرانی مردم را به همراه دارد.

پیگیری‌های دهیار روستای بویک وسطی برای افزایش تانکرهای حمل آب برای اهالی روستا بی‌نتیجه مانده و مردم این روستا به شدت خواستار افزایش تعداد تانکرهای حمل آب هستند.

در این ارتباط مدیر امور آب و فاضلاب روستایی بیرجند گفت: در بخش آبرسانی سیار هر ماه 16 سرویس 12 هزار لیتری به روستای بویک ‌وسطی منتقل می‌شود این در حالی است که مسئول حمل آب بسیج سازندگی در فرستادن سهمیه اهالی در برخی مواقع قصور کرده و علت را عدم همکاری آب و فاضلاب روستایی بیرجند اعلام می‎کند. 

حسن‌رضا بهدانی با بیان این‌که مطالعات آبرسانی روستای بویک از طریق چاه عمیق گازار انجام شده است، تصریح کرد: با اجرای این طرح چندین روستای مشابه این روستا از مزایای آب شرب بهداشتی لوله‌کشی بهره‌مند می‌شوند.

وی متذکر شد: امید است با موافقت استانداری و ناوگان حمل و نقل و همچنین شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بتوانیم میزان تانکرهای حمل آب این روستا را افزایش دهیم.

برخی از قنات‌های کشاورزی روستای بویک وسطی از جمله قنات مناوند دو سال است که خشک شده تا جایی که حتی قطره‎ای آب از این قنات بیرون نمی‎آید این در حالی است که در گذشته این قنات یکی از بزرگترین و پردرآمدترین قنات‎های این روستا و دو روستای مجاور خود بوده است.

در این رابطه مدیر اداره جهاد کشاورزی بیرجند اظهار داشت: جهاد کشاورزی برای اجرای هر پروژه‌‎ای نیاز به همکاری مردم آن منطقه دارد.

مهدی نوفرستی با بیان این‌که اهالی سه روستای مجاور از آب قنات مناوند برای امور کشاورزی استفاده می‎کنند، تصریح کرد: با مشارکت 20 درصدی سهامداران این قنات بازسازی می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد به زودی پیگیری برای مرمت و لایه‌روبی این قنات آغاز می‌شود.

طرح هادی روستای بویک وسطی از سال 86 آغاز شده و فاز نخست آن به پایان رسیده است و در برخی از معابر روستا سنگ‌فرش باقی مانده است، همچنین شاهراه وسط روستا هنوز خاکی بوده و نیاز به ادامه اجرای طرح هادی در این روستا وجود دارد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیرجند در رابطه با اجرای طرح هادی در روستای بویک وسطی گفت: تاکنون 5 هزار و 500 متر از معابر این روستا سنگ‎فرش شده و سبب تغییر محیط این روستا شده است.

محمد ابراهیم فلاح با بیان این‌که در حال حاضر 138 روستای بالای 20 خانوار در این شهرستان وجود دارد، یادآور شد: اهالی این روستاها تقاضای اجرای طرح هادی را در روستاهای خود دارند.

وی با بیان این‌که اجرای طرح هادی در تمام معابر روستا در حال حاضر مقدور و امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: باید مردم در تامین اعتبار برای اجرای طرح هادی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری کنند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیرجند خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بودجه‌های عمرانی به ویژه در بخش اجرای طرح هادی کاهش یافته است، اگر اعتبارات اجرای این طرح برای روستاهای بالای 20 خانوار تامین شود در فاز دوم اجرای طرح هادی روستای بویک وسطی مدنظر قرار می‌گیرد.

کوهستانی بودن این روستا سبب وجود سرمای شدید زمستان در این منطقه است و گازرسانی می‌تواند مشکل اهالی این روستا را برطرف کند.

پروژه گازرسانی چندین سال است تا شش کیلومتری این روستا در روستای مجاور آن اجرا شده است ولی با پیگیری‎های انجام شده تاکنون هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفته است. 

در این ارتباط بخشدار مرکزی بیرجند اظهار داشت: روستای بویک‌وسطی به عنوان یکی از کانون‌های جمعیتی در بین روستاهای اطراف است.

علیرضا جعفری تصریح کرد:  گازرسانی به روستاهایی که در شعاع کمی با مسیر اصلی قرار دارند در اولویت است، با توجه به کمبود اعتبار در این بخش مسئله گازرسانی به این روستا با تاخیر رو‌به‌رو شده است.

وی با بیان این‌که مشکلات اهالی این روستا توسط فرمانداری بیرجند و بخشداری مرکزی بیرجند مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: امید است بتوانیم پاسخگوی تقاضای مردم این روستا باشیم.

بخشدار مرکزی بیرجند نبود خانه عالم در این روستا را یکی دیگر از مشکلات اهالی این روستا دانست و متذکر شد: اگر مردم برای ساخت این پروژه مکان مورد نیاز را کمک کنند در آینده‌ای نزدیک پس از برآورد اعتبارات اولیه اجرای این پروژه در اختیار دهیاری این روستا قرار می‌گیرد.

وی افزود:‌ مردم برای انجام ساخت و سازهای مسکونی خود باید پروانه ساختمانی داشته باشند تا بتوانند از خدمات آب و برق استفاده کنند.


مردم متدین روستای بویک‌ وسطی به سبب کمبود فضای فرهنگی در این روستا با واگذاری زمین‎های خود اقدام به ساخت مجتمع فرهنگی و مذهبی حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) کرده‎اند.

با همت و تلاش مردم زمینی به متراژ یک‌هزار متر مربع واگذار شد و با تلاش فراوان اهالی 600 متر مربع آن در فاز نخست در حال ساخت است که برای ادامه کار نیازمند اعتبار است.

اهالی روستای بویک‌وسطی برای ساخت این مجتمع فرهنگی تمام توان و نیروی خود را به کار بسته‎اند، و زنان و دختران این روستا نیز با بافتن چهار تخته فرش تاکنون توانسته‎اند به ساخت این مجتمع فرهنگی کمک کنند.




  • بویکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی