روستای بویک

Village Bavik

روستای بویک

Village Bavik

روستای بویک

روستای بویک وسطی ،
روستایی است در دهستان شاخنات از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند , واقع در استان خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران، جمعیت آن بالغ بر 237 نفر بوده است .

آخرین نظرات
  • ۲۲ اسفند ۹۴، ۱۶:۱۲ - ربانی
    لایک



روستای بویک در فاصله 90 کیلومتری مرکز استان قرار دارد و به لحاظ تقسیمات کشوری جزو دهستان بخش مرکزی بیرجند است که با حدود 120 خانوار و 400 نفر جمعیت از امکاناتی مانند برق، خانه بهداشت، شبکه فاضلاب، مخابرات و... برخوردار است.

این روستا با طبیعتی بکر در دامنه کوه قرار گرفته و ساخت و ساز پلکانی و سنگ فرش کوچه ها جذابیت خاصی به آن داده است.

دهیار بویک با اشاره به اجرای طرح هادی روستا طی سال 89 تا 91 با یک میلیارد و 210 میلیون ریال اعتبار گفت: کوهستانی بودن روستا سبب شده است که با مشکل نشست زمین و رانش مواجه باشد اما طی سال های 86 و 87 طرح زهکشی روستا به طول 370 متر و خاکبرداری کانال به متراژ 24 هزار و 500 متر مکعب با 500 میلیون ریال اعتبار اجرا شد که اکنون هر چند به دلیل خشکسالی ها بارندگی کمتری داریم اما تا حدودی مشکل رفع شده است.

به گفته «ربانی»، قبل از اجرای طرح زهکشی به دلیل ریزش کوه خانه 2 نفر از اهالی روستا زیر آوار رفت.

قدمت 28 ساله طرح فاضلاب در روستا

وی در ادامه سخنانش اجرای طرح فاضلاب روستای بویک را مربوط به حدود 28 سال پیش دانست و اضافه کرد: اولین روستایی که در خراسان جنوبی طرح فاضلاب در آن اجرا شده، بویک است و چون قدمت اجرای این طرح در روستا بالاست طبیعی است که برخی از نقاط دچار فرسودگی شده باشد اما حدود 3 سال قبل با اعتبارات دهیاری در نقاطی که به بهسازی و مرمت و تخلیه چاه های فاضلاب نیاز داشت، این کار انجام شد.

وی با بیان این که خشکسالی و نبود شغل باعث شده است حدود 30 درصد جمعیت روستا به شهرها مهاجرت کنند، گفت: اگر مسئولان مربوط یک چاه آب کشاورزی برای اهالی در بویک حفر کنند به طور حتم افرادی که به شهرها رفته اند بازخواهند گشت.

80 درصد قنات های بویک خشک شده است

دهیار بویک افزود: این روستا حدود 10 تا 15 رشته قنات دارد که پایداری خشکسالی ها سبب شده 80 درصد آن خشک شود و به همان نسبت کشاورزی بویک هم تحت تأثیر قرار گرفته است.

به گفته وی، از حدود 4 سال قبل تمام جوانان روستا برای تامین مایحتاج و گذران زندگی به شهر مهاجرت کرده اند.

وی محصولات کشاورزی روستا را با توجه به کم آبی های اخیر بادام و زرشک عنوان و خاطر نشان کرد: این 2 محصول هم به دلیل خشکسالی های پی در پی در حال از بین رفتن است به طوری که 80 درصد درختان بادام دیم روستا به کلی خشک شده است و محصولات آبی همانند گندم، چغندر، یونجه و... در بویک کشت نمی شود.

تأمین آب اهالی با تانکر

«ربانی» با اشاره به اجرای شبکه آب در روستای بویک افزود: این روستا لوله کشی آب دارد اما خشکسالی سبب شده است قنات منبع تأمین آب شرب اهالی خشک شود به همین دلیل چند سال است که آب شرب این منطقه با تانکر تأمین می شود.

وی ادامه داد: هر هفته 4 تانکر آب شرب برای اهالی به روستا منتقل می شود که تا حدودی نیاز مردم را برطرف می کند اما در ایام عید نوروز و تعطیلات تابستان به دلیل2 برابر شدن جمعیت روستا، این میزان آب جواب گوی نیاز مردم نیست.

وی اضافه کرد: در تعطیلات نوروز امسال روستای بویک حدود 500 نفر مسافر داشت که برای تأمین آب شرب مصرفی آن ها با مشکل مواجه بودیم.

وی با بیان این که آب و فاضلاب روستایی می تواند از روستای گازار یک شبکه انتقال آب به بویک ایجاد کند، گفت: با این اقدام مشکل کم آبی در بویک رفع می شود اما با وجود پیگیری ها و مکاتبه هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

اتصال به شبکه گاز خواسته اهالی

وی یکی دیگر از خواسته های اهالی را اتصال این روستا به شبکه گاز دانست و افزود: تا 6 کیلومتری روستا شبکه گاز اجراشده اما با وجود پیگیری های زیاد هنوز این خواسته اهالی محقق نشده است.

وی با اشاره به کمبود زمین در بویک به دلیل کوهستانی بودن روستا اضافه کرد: به دلیل قرارگرفتن بویک بین 2 کوه امکان گسترش روستا به هیچ وجه وجود ندارد به همین دلیل در بویک هر متر زمین یک میلیون ریال خرید و فروش می شود.

به گفته وی، یک قطعه زمین در روستا وجود دارد که می توان آن را به متقاضیان واگذار کرد اما چون ملک شخصی است صاحب آن راضی به انجام این کار نمی شود.

وی با اشاره به این که در بویک فقط تا مقطع ابتدایی امکان تحصیل برای دانش آموزان وجود دارد، خاطر نشان کرد: بویک حدود 18 دانش آموز در مقطع ابتدایی دارد و اگر دانش آموزی قصد ادامه تحصیل داشته باشد، به روستای گازار یا شهر می رود.

وی به وجود 5 شهید در روستای بویک اشاره و اضافه کرد: گلزار شهدای این روستا حدود 3 سال پیش با حدود 34 میلیون ریال اعتبار ساماندهی شد.

نبود خانه عالم در بویک

دهیار با اشاره به نبود خانه عالم در بویک گفت: این مشکل بارها با مسئولان تبلیغات اسلامی درمیان گذاشته شده است اما هنوز اقدامی در این زمینه نکرده اند.وی با بیان این که دهیاری روستا ساختمان ندارد، افزود: برای بازی و سرگرمی کودکان و نوجوانان تعدادی وسایل بازی خریداری شده است اما به دلیل نبود زمین، در ملک شخصی یکی از اهالی برای استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی، آنتن دهی تلفن همراه در حدود دو سوم روستا مطلوب نیست اما تا شبکه 4 سیما در این روستا پوشش داده می شود.

وی در پایان سخنان خود یکی از نخبگان دینی این روستا را آیت ا... روحانی معرفی کرد و ادامه داد: این عالم فرزانه کتاب ها و آثار زیادی در زمینه تفسیر قرآن و دین تألیف کرده است.



منبع : روزنامه خراسان جنوبی - مورخ دوشنبه 1392/01/26

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی