روستای بویک

Village Bavik

روستای بویک

Village Bavik

روستای بویک

روستای بویک وسطی ،
روستایی است در دهستان شاخنات از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند , واقع در استان خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران، جمعیت آن بالغ بر 237 نفر بوده است .

آخرین نظرات
  • ۲۲ اسفند ۹۴، ۱۶:۱۲ - ربانی
    لایک


روستای بویک در فاصله 80کیلومتری مرکز استان قرار دارد. بویک با 120 خانوار و 400نفر جمعیت، یکی از پر جمعیت ترین روستاهای بخش مرکزی بیرجند است.این روستا با طبیعتی بکر ، دردامنه کوه قرار گرفته و از امکاناتی مثل برق ،خانه بهداشت، شبکه فاضلاب و ...برخوردار است .

 

بویک حدود 10 تا 15 رشته قنات داردکه تداوم خشکسالی ها باعث خشک شدن بیش از 80 درصد قنات ها شده است و به همین علت کشاورزی منطقه نیز به شدت آسیب دیده است ، این وضع نامناسب چند ساله به افزایش مهاجرت جوانان به شهرهای مجاور برای گذران زندگی منجر شده است . مهم ترین محصولات این روستا گندم، زرشک ، بادام و...است اما اوضاع جوی و اقلیمی نامساعد باعث از بین رفتن حدود 80 درصد از باغ های بادام روستا شده است.

نبود آب شرب مورد نیاز مهم ترین مشکل اهالی بویک

نبود آب شرب از مهم ترین مشکلات اهالی این روستاست تا جایی که به گفته یکی از اهالی به علت نبودآب مورد نیاز، مردم به مرکز استان و دیگر مناطق مهاجرت می کنند . «غایب »می گوید :کمبود آب امان مردم را بریده است تا جایی که برای گذراندن امور ساده و ابتدایی زندگی با مشکل مواجه می شوند. با وجود داشتن شبکه آبرسانی از سال های گذشته آب مورد نیاز اهالی از طریق تانکر منتقل می شود و با خالی شدن در مخزن، مورد استفاده اهالی قرار می گیرد اما با توجه به موقعیت قرار گرفتن روستا، آب حمل شده بیشتر وقت ها به بالای روستا نمی رسد و اهالی مجبورند از آب قنات استفاده کنند و یا آب مورد نیازشان را به صورت آزاد(هر تانکر 4 هزار لیتری 25 هزار تومان) بخرند. دهیار بویک نیز مهم ترین مشکل روستا را نبود آب شرب می داند و می گوید : منبع مطالعاتی تامین آب در 6 کیلومتری بویک قرار دارد و مسئولان ذی ربط، کامل شدن پروژه را در گرو تامین اعتبار می دانند. «محمدی» می گوید: در گذشته آب روستا از یک رشته قنات وقفی تامین می شد اما در اثر خشکسالی های اخیر، قنات خشک شد و به همین دلیل آب مورد نیاز اهالی با تانکر حمل می‌شود. «ابراهیمی » یکی دیگر از اهالی ادامه می‌دهد: در بیشتر منازل حمام ساخته شده است اما به علت نبود آب، باید از حمام عمومی روستا استفاده کنیم و برای مصارف خانگی و شرب بیشتر مواقع مجبوریم 20 لیتری های آب را به سختی از قنات پر کنیم و با مشقت فراوان به سمت بالای روستا که به صورت پلکانی است ببریم. دهیار در این باره می گوید :مذاکرات و پیگیری های زیادی انجام شده است و مسئولان برای اختصاص اعتبارات به منظور آبرسانی به بویک از مجتمع پایین دست قول مساعد دادند و امیدواریم با تامین اعتبار مشکل مردم حل شود . «محمدی »می افزاید :به علت کاهش منابع آبی روستا ،حمام عمومی در طول شبانه روزچند ساعتی باز است. به گفته وی، از ابتدای امسال برای تعمیر ،بازسازی مخزن و لای روبی حمام بیش از 2 میلیون و 500هزار تومان اختصاص یافته و هزینه شده است.

بویک، روستایی مهاجر پذیر است

یکی دیگر از اهالی با اشاره به مهاجر پذیر بودن این روستا می گوید: در تابستان و ایام گرم سال، قنات روستا جوابگو نیست و نیاز به انتقال آب بیشتر توسط اداره آب و فاضلاب روستایی است.

«رضایی» معتقد است: بر خلاف وعده مسئولان آب کمتری به این روستا منتقل می شود و به علت پایین بودن توان مالی ،مردم نمی توانندبه صورت مجزا و شخصی آب بخرند و بیشتر اهالی به کشاورزی و کاشت زرشک روی آورده اند. آن هابرای جلوگیری از خشک شدن باغ های زرشک مجبورند (به ازای هر تانکر 12 هزار لیتری 80 هزار تومان ) از چاه های عمیق اطراف و روستاهای پایین دست آب بخرند که مقرون به صرفه نیست .وی خواستار همکاری بیشتر جهاد کشاورزی برای تامین آب مورد نیاز باغ ها شد.

اتصال به شبکه گاز خواسته به حق مردم بویک

«نظری »یکی دیگر از اهالی روستا، از نبود گاز در روستا گلایه مند است و از زمستان وحتی بهار سرد این روستای کوهستانی می گوید. به گفته اوگرم کردن منازل در زمستان کار دشواری است. روستاهای اطراف مانند گازار که در 6 کیلومتری بویک قرار دارد، چند سالی است از نعمت گاز برخورداراست اما بویک با وجود قول مساعد مسئولان هنوز به شبکه گاز متصل نشده است.«محمدی»دهیار بویک با اشاره به انجام عملیات نقشه کشی گاز رسانی به روستا که از حدود 2 سال پیش شروع شده است، از محقق نشدن این وعده ابراز تاسف می کند.«جعفری »بخشدار مرکزی بیرجند هم در این باره توضیح می دهد: روستاهایی که تا شعاع 15 کیلومتری شبکه گاز رسانی باشند، در اولویت اتصال به شبکه گاز قرار می گیرند اما متاسفانه مشکلات اعتباری، گازرسانی به این گونه روستاها را به تاخیر انداخته است. پیگیری های انجام شده و امید است این خواسته مردم به زودی محقق شود.وی درباره پوشیدن روی استخر روستا به دلیل مشکلات و بوی بد و متعفن قول مساعد می دهد و می گوید : با بررسی های انجام شده ، پس از لجن کشی اعتبارات مورد نیاز برای پوشش استخرنیز تامین می شود.

سرویس های بهداشتی مدرسه خراب است

به گفته «محمدی»، سرویس بهداشتی مدرسه بویک خراب است و نیاز به بازسازی دارد پیگیری و مکاتبات زیادی برای رفع این مشکل با اداره کل نوسازی انجام شده و امید است تا بازگشایی مدارس این مشکل حل شود .به گفته وی برای احداث مجتمع حضرت ابوالفضل(ع) تا کنون بیش از 300میلیون تومان از کمک های مردمی هزینه شده و برای تکمیل و تجهیز آن به 500میلیون تومان دیگر نیاز است.


گزارش گر :رحیم زاده -روزنامه خراسان جنوبی مورخ دوشنبه 1393/05/27

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی